Actueel: PPID

PPID of de ziekte van Cushing veroorzaakt bij paarden een verstoring van de hormoonbalans. Een apart deel van de hersenen, de hypofyse, reguleert normaal gesproken de afgifte van veel hormonen in het lichaam van een paard. Bij de aandoening PPID wordt deze regulatie verstoord en wordt de aanmaak van sommige hormonen niet of minder afgeremd als dat nodig is.

Verschijnselen PPID

Het te veel aan hormonen zorgt voor een aantal verschijnselen bij het paard, die los of gecombineerd te zien zijn:

• Hoefbevangenheid
  • Verandering van de vacht: slecht uit de wintervacht komen, tot uiteindelijk een dikke, krullerige vacht
  • Vetophoping rond de ogen
  • Abnormaal zweten
  • Veel drinken en plassen
  • Lusteloosheid, verminderde prestaties
  • Verminderd immuunsysteem: terugkerende infecties en slechte wondgenezing

De verschijnselen kunnen heel klein zijn. Wij komen veel paarden tegen waarbij PPID wordt vastgesteld die alleen slecht uit de wintervacht komen of net iets onder de maat presteren. Ook wordt de aandoening vastgesteld bij paarden die nog helemaal geen verschijnselen vertonen. Naarmate PPID langer aanwezig is zullen de verschijnselen steeds duidelijker worden.

Hoefbevangenheid

Hoefbevangenheid verdient wat extra aandacht. Deze aandoening wordt vaak gezien bij paarden met PPID. Bij hoefbevangen paarden zit er een ontsteking in de verbinding tussen de hoefwand en hoefbeen. Deze ontsteking kan makkelijker ontstaan door de onbalans in hormonen bij PPID. Belangrijk is dus om ook aan PPID te denken als uw pony of paard hoefbevangen is.

Testen op PPID

PPID komt weinig voor bij paarden jonger dan 15 jaar. Wij raden aan om paarden van 15 jaar en ouder met vage klachten te onderzoeken op PPID. Ook bij paarden in deze leeftijdsgroep die hoefbevangen zijn is het verstandig om op PPID te testen. De behandeling bij PPID kan namelijk ook het risico op hoefbevangenheid sterk verminderen.
Er wordt door middel van een bloedonderzoek getest op PPID, de ziekte van Cushing. Hierbij wordt ACTH gemeten, een hormoon dat bij PPID te veel in het bloed aanwezig is.
In september en oktober kan het bloedonderzoek gedaan worden met 50% korting. U kunt telefonisch met ons een afspraak maken om bloed af te nemen.

Behandeling van PPID

PPID is een levenslange aandoening. Er is geen geneesmiddel dat de ziekte weg kan nemen. Wel is er een middel (pergolide) dat de ziekte onder controle kan houden, waardoor paarden vaak nog jaren klachtenvrij kunnen leven. De behandeling is dus ook levenslang, en bestaat uit 1 of meerdere pilletjes per dag die over het voer gegeven kunnen worden.
Vaak is er na enkele weken al sterke verbetering te zien in bijvoorbeeld het gedrag van het paard; zij zijn weer vrolijk en willen weer meer bewegen.

Voor nog meer informatie over PPID en de ziekte van Cushing kunt u kijken op www.ppidbijpaarden.nl