Konijnen

Konijnen zijn leuke huisdieren. Ze geven gezelligheid en zijn slimmer dan veel mensen denken. Met een beetje geduld kun je ze zelfs allerlei trucjes aanleren.  Konijnen zijn groepsdieren en kwijnen weg als ze hun leven eenzaam en alleen in een hokje moeten doorbrengen. Een soortgenoot, een ruim verblijf en een goede verzorging zijn de basisvoorwaarden voor een plezierig konijnenleven. Konijnen zijn er in allerlei soorten en maten en kunnen zowel binnen- als buitenshuis worden gehouden.

Vaccinaties

In tegenstelling tot een knaagdier als de cavia, moet een konijn worden beschermd tegen de dodelijke virussen myxomatose en RHD 1 en 2 (Rabbit Haemorrhagic Disease). Dit doen we middels een jaarlijkse vaccinatie, die bij voorkeur in het voorjaar wordt toegediend. Het konijn is dan optimaal beschermd  wanneer de insecten (muggen, steekvliegen, vlooien) die deze virussen verspreiden, zich weer laten zien. Er bestaan geen medicijnen om myxomatose of RHD te behandelen, vaccineren is dus van levensbelang.

Chippen

Wist u dat ook konijnen gechipt kunnen worden? Een gechipt konijn maakt na een ontsnapping  meer kans om weer met zijn eigenaar te worden herenigd.

Parasieten

Bij het konijn komen verschillende parasieten voor, die de huid aantasten en in veel gevallen jeuk veroorzaken. Vooral oor- en vachtmijten worden nogal eens gezien, maar deze zijn gelukkig ook goed te behandelen. Met name in de warme maanden zien we helaas ook regelmatig konijnen met madenziekte (myiasis). Sommige vliegen leggen hun eitjes daar waar de huid van het konijn geïrriteerd of ontstoken is, bijvoorbeeld door aangekoekte keutels of urinebrand. Uit deze eitjes komen witte maden die zich een weg naar binnen eten door de spierlaag van het konijn. Dit is zeer pijnlijk voor het konijn en absoluut een reden om met spoed uw dierenarts te bezoeken. Uitstellen kan namelijk een pijnlijke dood tot gevolg hebben. U kunt het ontstaan van madenziekte voorkomen door het verblijf van de konijnen te bedekken met een klamboe of wat horrengaas.

Urinebrand

Urinebrand is een huidontsteking rondom de geslachtsorganen van het konijn, die kan worden veroorzaakt door blaaszand, een blaassteen, een blaas- of baarmoedertumor, of een blaasontsteking.  Ook de infectieziekte E.cuniculi veroorzaakt urinebrand. E.cuniculi is een eencellige parasiet die sporen vormt welke via de urine van het konijn in de omgeving terechtkomen. Via deze sporen wordt het konijn geïnfecteerd. Er ontstaan ontstekingen in de zenuwen van de blaas van het konijn. De blaas kan hierdoor niet goed geleegd worden en het gevolgd hiervan is een overloopblaas die continu urine lekt. Hierdoor plast het konijn voortdurend over de achterpoten en de buik en raakt de huid dermate geïrriteerd dat een huidontsteking ontstaat.

Plakpoep of diarree

Plakpoep of diarree bij konijnen wordt meestal veroorzaakt door verkeerde voeding. Konijnen hebben twee soorten keutels: de gewone keutels die u ook terug kunt vinden in het verblijf van de konijnen en de blindedarmkeutels. Blindedarmkeutels zijn kleiner, zachter en donkerder van kleur en omdat ze door het konijn worden opgegeten vindt u deze als het goed is niet terug. Konijnen met overgewicht zijn niet goed in staat om hun blindedarmkeutels op te eten, waardoor ze aan de billen van het konijn blijven plakken. Als een konijn teveel waterige groenten eet, zal het diarree ontwikkelen, die aan de vacht blijft plakken. Ook een tekort aan vezels kan leiden tot plakpoep. Een goede voeding bestaat uit hooi als hoofdmaaltijd, met brokjes (liever geen gemend voer omdat het konijn dan alleen de lekkerste stukjes opeet), groenvoer en vers water.

Luchtwegen

Konijnen zijn gevoelig op hun luchtwegen. Een stoffige bodembedekking, geparfumeerde luchtverfrissers, stress, tocht, maar ook bacteriën kunnen ervoor zorgen dat uw konijn gaat snotteren, en/of niezen, benauwd is, of bijgeluiden tijdens de ademhaling produceert. Verwaarlozing van luchtwegproblemen leiden in veel gevallen tot een longonsteking.  Konijnen ademen uitsluitend door hun neus, een ernstig snotterend konijn heeft het dus behoorlijk benauwd en is een spoedgeval!

Gasvorming

Konijnen hebben een gevoelig maagdarmstelsel waarin soms gasvorming kan optreden. De symptomen van gasvorming zijn:

• Niet willen eten
  • Terugtrekken in een hoekje van het verblijf
  • Een dikkere buik die abnormaal stil is of juist hard borrelt
  • Knarsetanden vanwege de pijn

Bij een vermoeden van gasvorming in het maagdarmstelsel adviseren wij u om dezelfde dag nog een afspraak te maken voor uw konijn. Het is niet alleen een pijnlijke aandoening, maar kan al binnen 24 uur tot sterfte van het konijn leiden.

Gebitsproblemen

Bij konijnen groeien tanden en kiezen het hele leven door. Door het vermalen van voedsel slijt het gebit en blijven de tanden en kiezen kort. Als deze afslijting niet goed verloopt ontstaan er gebitsproblemen. Oorzaken hiervan zijn:

• Erfelijke problemen: vooral bij dwergkonijnen komt een afwijkende kaakstand voor waarbij de ondertanden voor de boventanden uitsteken. De tanden blijven doorgroeien en er ontstaan zogenaamde olifantstanden.
  • Verkeerde voeding: vooral het vermalen van hooi zorgt voor de benodigde slijtage van het gebit. Wanneer teveel brokjes en groenvoer worden aangeboden, zal er te weinig hooi worden gegeten. Ook het knagen aan (wilgen-)takken draagt bij aan een goede slijtage.
  • Trauma: bijvoorbeeld een botbreuk van de kaak.

Te lange snijtanden kunnen worden geslepen, maar als het probleem vaak terugkeert kunnen ze ook worden getrokken. Kiezen worden indien nodig ingekort en bijgevijld, daarbij worden ook eventuele haken op de kiezen verwijderd. Een gebitsbehandeling gebeurt onder gehele narcose.

Castratie/sterilisatie

Mannetjeskonijnen kunnen worden gecastreerd vanaf het moment dat ze geslachtsdrift gaan laten zien en de testikels zichtbaar zijn ingedaald. Dit is meestal als het konijn 3 tot 4 maanden oud is. Vrouwtjes worden meestal iets later onvruchtbaar gemaakt, ongeveer vanaf 5 maanden. Konijnen kunnen echter al vanaf 3 maanden vruchtbaar zijn en het is dan ook verstandig om mannetjes en vrouwtjes rond de leeftijd van 3 maanden door middel van gaas van elkaar te scheiden. Zo kunt u de konijnen enige weken na de operatie weer stapsgewijs bij elkaar zetten. Konijnen worden bij ons gedurende de operatie goed warm gehouden en na afloop naar de couveuse gebracht om uit te slapen. Bovendien maken we gebruik van gasnarcose om eventuele risico’s zoveel mogelijk te beperken.